Het is niet altijd wat het is…

Het is niet altijd wat het is…

Het was de zomer van 2014. Daar stond ik dan, gekleed in een mooie zomerjurk (die toch net iets te warm bleek) voor de deur van het kantoor van de Kamer van Koophandel in Amsterdam. Voor sommige mensen is zo’n inschrijving bij de KVK een administratieve hobbel, voor mij was het vooral een feestelijk moment. Maar ik liet mijn vrolijkheid een beetje temmen door de medewerker die zijn administratieve to-do lijst aan het afhandelen was. “Een salon aan huis, tja, veel succes moet ik dan zeggen,” zei hij droog. Daar ging mijn feestvreugde. Stom eigenlijk, je moet je blijdschap nooit laten beïnvloeden door iemand anders. 

Ik mompelde nog iets van: “Ik word later heel groot,” maar dat was vooral een mantra voor mezelf. Soms kijk ik nog met een beetje heimwee terug op die periode. Dit was mijn eerste stap naar mijn onderneming. Vanaf toen begon het echt en mijn eerste klanten en omzet zal ik nooit vergeten. Nadat ik mijn opleiding had afgerond begon ik voorzichtig vanuit de berging van mijn huis. Thuis kreeg ik helaas geen applaus, maar zelf was ik enorm trots. Daar ging het om. Stress kende ik toen nog niet en werken voelde als een feestje. Mijn klanten druppelden binnen, er kwam meer omzet en zelfs een eerste werknemer! 

Maar meer geld betekent soms ook meer problemen. Ik realiseerde me dat ik als ondernemer ook veel moest uitzoeken en dat kan soms eenzaam zijn. Daar hadden ze best iets over mogen schrijven in de brochure van de KVK. Ondernemers hebben de neiging om altijd positief (of noem het opportunistisch) te zijn naar de buitenwereld toe en vooral niet te klagen tegen hun ‘concullega’s.

Gelukkig gaat het bij de meeste ondernemers ook geweldig. Ze werken iedere dag vol passie en plezier aan hun droombedrijf. Maar soms stijgen de kosten ineens enorm, wordt je betrouwbare medewerker plotseling ziek of heb je privé problemen waardoor je niet altijd even gefocust kan zijn. En dan? Tja, ook dan moet je doorgaan. Op social media lees en zie je misschien iets anders en lijkt alles altijd mooi, maar soms is het ondernemen gewoon even pittig. 

In het begin heb ik ook onzekere momenten gehad. Als ik een lege agenda had belde ik vriendinnen en bood ik ze een gratis behandeling aan om ervoor te zorgen dat mijn salon ‘vol’ bleef. Ondertussen bedacht ik allerlei acties om meer klanten te trekken. 

Inmiddels zijn we 20 jaar verder en ben ik gelukkig ook heel wat echte ervaringen rijker. Ik ben ooit begonnen in de berging m en dat heb ik uitgebouwd naar twee salons met twintig man personeel. Mijn salons heb ik verkocht en tijdens dat proces heb ik veel dingen gedeeld op social media. Ik kreeg dan ook meerdere berichten van beautyondernemers die ik vroeger weleens had gesproken. Ze stuurden allerlei vragen over hoe je succesvol een bedrijf start, wat je moet doen voor meer klanten en soms wilden ze gewoon even sparren. 

De belangrijkste les van mijn carrière? Het enige wat je echt kan controleren, is hoe je reageert op wat er met je gebeurt. Zodra je dat beseft, beweeg je met een soort vrede die zelfvertrouwen uitstraalt. Stop met piekeren en laat het leven je verrassen. Ja, dat is moeilijk en deze gedachten moet je trainen. Hulp zoeken op de juiste plek kan even eng zijn, maar uiteindelijk helpt het enorm. Dankzij de steun van mijn vrienden, partner en persoonlijk adviseur heb ik kunnen groeien. Juist omdat ik weet hoe belangrijk het kan zijn om hulp te vragen en te ontvangen, wil ik ook andere ondernemers helpen. 

Nu is het tijd voor de ‘next step’ een nieuwe onderneming en die had ik nooit kunnen opzetten zonder Maud, maar des te meer realiseer ik me ook hoe belangrijk alle steun en goede adviezen van de afgelopen jaren zijn geweest. Al deze berichten en adviezen hebben mij geïnspireerd om mijn kennis en netwerk te delen met andere ondernemers.

Voor ondernemers die geïnspireerd willen worden om nog beter te worden, hun bedrijf willen aanscherpen, structuur willen krijgen of willen sparren. Soms is er echt niet veel nodig om de weg naar een nog succesvolle salon te vinden. Dan heb je gewoon praktische tips nodig of een goed advies. Wat dat is, is voor iedereen anders. Daarom werken we bij Beautyon met verschillende modules. Inspiratie nodig voor een nieuwe branding? Of heb je hulp nodig bij conceptontwikkeling? Voor alle business aspecten in je beauty bedrijf kun je bij ons terecht. Wat je vraag ook is, we denken graag met je mee. 

Share this Post: