Jarenlang heb ik in mijn salons stagiaires opgeleid, en met succes. Een aantal van mijn oud-stagiaires hebben een eigen succesvolle salon en leiden nu zelf ook jong talent op. Maar het is echt niet alleen maar rozengeur en maneschijn als het gaat om stagiaires.
Hoe kies je nou de juiste stagiaire? Bij het aannemen van personeel vis ik vaak de parels eruit. Stagiaires hebben nog geen werkervaring en zijn naast een stageplek vaak ook nog op zoek naar zichzelf. Dat hoort er allemaal bij, maar als stagebedrijf wil je ook meer van iemand zien. Instagram geeft helaas ook niet altijd een volledig beeld van de werkelijkheid. Daarom vind ik het soms lastig. Destijds hebben we een meeloopochtend bedacht om te kunnen beoordelen of de dame in het team past en of ze wel echt gemotiveerd was.
Leermomenten en nieuwe energie
Jong talent brengt ook nieuwe energie binnen, maar het kan ook voor verrassende situaties zorgen. Het schoonmaken van de salon is bijvoorbeeld part of the job. Zo moest ik sommige meiden uitleggen hoe je moet afwassen en hadden ze geen idee hoe ze een dweil moesten gebruiken. En een hele dag vrij omdat hun beugel moest worden aangedraaid? Helaas. Het klinkt misschien streng, maar uiteindelijk is dit wel de realiteit.
Als je met stagiaires werkt, ben je als stagebedrijf ook verantwoordelijk om potentieel talent op te leiden. Ze zijn zelf niet altijd goed voorbereid en hebben soms een totaal verkeerd beeld van het werkende leven. Mijn tip? Blijf altijd duidelijk communiceren met je stagiaires, ze zijn er om iets te leren. Leermomenten zijn groeimomenten en dat gaat soms gepaard met groeipijn.
Gelukkig waren er ook vaak positieve verrassingen van meiden die in no-time alle ins en outs van producten wisten of eigenlijk al direct betaalde behandelingen kunnen uitvoeren. Als je er als bedrijf echt tijd en energie in steekt en een beetje geluk hebt en een van de parels binnenkrijgt, dan is het een enorme verrijking.
Module hospitality
Ik vind oprecht dat hospitality en een goede voorbereiding op stage en/of werk in een beautysalon, onderdeel moeten zijn in een opleiding. Ik was dan ook blij dat ROC van Amsterdam mij vroeg om de module hospitality voor beauty professionals op te zetten.
Afgelopen maandag ben ik begonnen en het voelde een beetje als mijn eerste stagedag. Gelukkig spotte ik gelijk wat jong talent. De komende weken help ik ze met hospitality: van een glimlach bij binnenkomst, feedback ontvangen en natuurlijk de geweldige passie voor het beautyvak. Waar de jong professionals hun best doen om een onuitwisbare indruk te maken, hoop ik dat de beautyondernemers ze een warm bad geven, soms een beetje opvoeden en vooral heel veel liefde voor het vak meegeven.
Wil je sparren over jong talent, stage of het aannemen van personeel? Je kan mij altijd bellen.