In mijn vorige blog gaf ik aan dat de community meer tijd nodig had dan ik dacht. De persoonlijke trajecten zijn soms best intensief waardoor het even duurde voordat ik echt zag wat er anders kon. We hebben wat aanpassingen gedaan en nu komen de nieuwe aanvragen met steeds meer regelmaat binnen. Om eerlijk te zijn moest ik de eerste maanden wel een beetje wennen om veel alleen op kantoor te zijn. In mijn salon had ik de hele dag door klanten en meerdere medewerkers om mij heen. Stilte voor de storm noem ik het maar, want de komende maanden staan er aardig wat leuke plannen op het programma. Zo ga ik na de zomer zelf weer terug naar de schoolbanken. Niet om les te volgen, maar ik sta zelf voor de klas en ga ik hospitality trainingen geven aan young professionals. Het zijn speciale trainingen voor beauty specialisten aan het begin van hun carrière. Met mijn lessen ga ik ze klaar stomen voor hun stage in een beautysalon. Tijdens hun opleiding leren ze natuurlijk de kneepjes van het beauty vak, maar echt in de salon komt er nog best veel kijken op bijvoorbeeld het gebied van klantcontact. Het deed me denken aan mijn begindagen in de beautywereld.
Zo leerde ik al vroeg in mijn carrière bij L’Oreal van mijn mentor Monique dat het niet gaat om een luchtje (daar zit een luchtje aan en klinkt negatief), het gaat om een geur. Een crème is niet vet, maar rijk, romig of zelfs smeuïg. Dure producten bestaan niet, het zijn investeringen of kostbare producten. Als je in een beautysalon werkt dan praat je niet over het verwijderen van een snor, maar het weghalen van dons/haartjes op de bovenlip. We knijpen geen pukkels uit, maar we verwijderen onzuiverheden. Daarnaast valt er ook nog genoeg te leren op communicatief vlak. Zelf had ik vooral moeite met het woord ‘klantje’. Klantje klinkt naar mijn idee minderwaardig. Het gaat om mensen en zonder klanten geen business en geen omzet. Kleine nuances, maken een groot verschil als het gaat om klantbenadering.
Daarnaast ga ik twee offline workshops geven tijdens de inspiratiedag in de Beauty Cube in Almere. Het is een goede gelegenheid om persoonlijk in contact te komen met beauty ondernemers. De beauty cube is een verzameling showrooms van allerlei leveranciers. Eigenlijk een soort beurs maar dan met een vaste showroom waar ze ook regelmatig klanten ontvangen of demonstraties geven. Ze hebben ook prachtige workshop ruimtes waar ik graag ondernemers wil inspireren en ze praktische tips wil meegeven. Dus ben je toevallig op de Beauty Cube op 23 September? Meld je dan vooral aan voor mijn workshop (Brand your Beauty Business)! Maar je kan natuurlijk ook altijd een gratis persoonlijk kennismakingsgesprek inplannen!