Bijgeloof

Bijgeloof

Mijn oma is geboren en opgegroeid in Indonesië. Op jonge leeftijd op de boot in haar eentje naar Nederland gekomen. Zij heeft een stukje van Indonesië mee gebracht. Naast de liefde voor het heerlijke Indische eten heb ik ook van haar wat bijgeloof overgenomen. Ondanks dat zij al jaren niet meer bij ons is leeft dat nog voort.

Niet iedereen in mijn familie heeft dit zo meegekregen als ik. Ik heb sowieso een voorliefde voor tarotkaarten, mediums en horoscopen. Maar daarnaast heb ik ook een talent ontwikkeld dat ik het alleen toepas wanneer het mij uitkomt. Met een beetje customizen maak ik het leefbaar en met een lach op me gezicht neem ik het niet al te serieus, tenzij het wel die mega goede kaart is dan weer wel. 

Naast een voorliefde voor horoscopen, heb ik ook een grote liefde voor mooie tassen. Mijn klassiekers bewaar ik altijd in een dustbag in mijn kast. Regent het in Amsterdam? No way dat ik mijn designertas dan mee naar buiten neem. Maar daarnaast horen mooie tassen ook niet op de grond. Mijn Indonesische oma zei altijd dat tassen op de grond armoede brengt. Ook in de Feng Shui en veel Oosterse en Zuid-Amerikaanse landen geloven ze dat het ongeluk brengt als je je tas op de grond zet. 

In mijn salon had ik een regel: geen tassen op de grond. Behalve als het boodschappentassen waren, dat mocht wel. Het ging me niet om mezelf, maar ik gun niemand armoede. Iedereen die voor mij heeft gewerkt (net zoals de vele klanten) kent deze regel dan ook. Waar ik ook stond in de salon, ik zag het direct in mijn ooghoeken als iemand een tas op de grond plaatste. Met veel liefde plaatste ik deze tassen op een krukje. In der loop der jaren heb ik vele klanten geïnfecteerd of noem het geïnspireerd met mijn oma’s wijsheden. 

Nu vraag je je misschien af wat die tassen op krukjes nou te maken hebben met onze community? Bij BeautyOn helpen we ondernemers niet alleen met businessvragen, maar ook bij hospitality. Met welk gevoel komen je klanten binnen en met welk gevoel lopen ze weer de salon uit. Wat is er allemaal voor nodig om ervoor te zorgen dat klanten een goede ervaring ontvangen. Hospitality zit in mijn bloed, het zit in mijn natuur om ervoor te zorgen dat mijn klanten zich welkom voelen. Waarschijnlijk heb ik dat ook van mijn Indonesische oma. 

Hospitality zit hem in veel dingen. Van verse bloemen op de toonbank, lekkere chocolaatjes bij de koffie, de persoonlijke aandacht, korting voor vaste klanten, welke melk je bij de koffie schenkt en ja hospitality zit ook in extra aandacht voor tassen. Deze week zijn we druk bezig met de webinar training hospitality. Voor hospitality is structuur en oog voor detail nodig. Wie wil je zijn als bedrijf? Wat wil je je klanten bieden? Als je dat weet, dan krijg je een goed beeld van wat dat in de praktijk betekent en dan kun je aan de slag met je hospitality plan. 

Wat ooit begon met het bijgeloof van mijn oma, heb ik door de jaren heen doorgevoerd in mijn hospitality. We gaan niet alleen respectvol om met onze gasten, maar ook met hun  bezittingen. Tassen gaan op de kruk en jassen hangen we netjes op in de garderobe. Met een knipoog naar mijn lieve oma bied ik altijd een hoge kwaliteit service. Maud wist in het begin van de tassenkrukjes in mijn salon niets af, maar inmiddels kent ze al mijn anekdotes.Samen met Maud ben ik nu druk bezig met de ontwikkeling van ons hospitality programma. We zoeken daarbij naar voorbeelden uit de praktijk die we kunnen gebruiken om het voor de beauty ondernemer levendig te maken. 

Share this Post: