Sinds de start van mijn bedrijf, zit ik iedere twee weken achter mijn laptop om een blog te schrijven. Meestal schrijf ik over mijn eigen journey en de passie voor Beauty met kleurrijke voorbeelden. Laatst schreef ik een blog over finance, een onderwerp waar mensen liever niet over praten, maar kennelijk wel graag over lezen. Niet eerder kreeg ik zoveel reacties. En dat blijft bijzonder, veel mensen geven aan dat ze meer willen weten over het onderwerp maar vervolgens willen ze niet gebeld worden.
Al op jonge leeftijd wist ik dat ik ondernemer wilde worden. Als kind verhandelde ik al spullen en had allerlei klusjes en handeltjes. Het verbaasde mijn lieve ouders dan ook niet dat ik ondanks mijn havo/VWO advies toch perse detailhandelonderwijs wilde volgen.
Gevoel voor getallen
Later op het HBO combineerde ik management vakken en koos ik bedrijfseconomie als afstudeerrichting. Ik had gevoel voor getallen en kreeg dus een kick van ingewikkelde formules tot een goed einde brengen. Daarna moest ik ook meteen aan het werk. Ik flirtte nog met het idee van een carrière in finance, maar al snel bleek dat mijn hart niet sneller ging kloppen van alleen maar cijfers. Ik ben goed in cijfers, maar er moest iets bij. Waar de vonk dan wel oversloeg? Tijdens een sollicitatie bij L’Oréal werd het me duidelijk dat ik mijn passie voor beauty en bedrijfseconomie kon combineren. Ik kan keuzes maken vanuit strategie, maar ik kan ook goed doorrekenen en vooruit kijken.
Creëer je eigen gouden formule
Die passie voor rekenen heb ik nog steeds en zet ik graag in om andere beauty-ondernemers te helpen. De meeste ondernemers bruisen in het begin vaak van de energie. Ze willen vooral graag behandelen en doen waar ze goed in zijn. Het administratieve gedeelte komt vaak op de laatste plaats en daar gaat het mis. Want met een paar simpele sommetjes zoals het aantal behandelingen, gemiddelde omzet, kosten en de kostprijsbehandeling kom je vaak al heel ver. Zo heb je zwart op wit wat je iedere dag, ieder uur je marge is. Dan kun je aan de knoppen gaan draaien en dan wordt het voor mij pas echt leuk. Welke processen kunnen handiger of efficiënter?
Vanaf 1 september hebben we voor de community leden een webinar finance gepland. We nemen stap voor stap door hoe je je marge kan berekenen en verbeteren. Wil jij ook met je cijfers aan de slag? Of wil je misschien niet, maar is het een must voor je bedrijf? Elk bedrijf is anders en er is dus niet een gouden formule, maar wij helpen je graag met een persoonlijke gouden formule en welke stappen we in een persoonlijk traject kunnen zetten.