It’s all about you

It’s all about you

Ooit had ik als slogan van het bedrijf “It’s all about you”. De klant is koning(in). Zelfs als er 400 ‘koningen’ per week langskomen voor een behandeling. Maar het beauty-vak luistert nauw en ook wij kregen soms kritiek. Als de verf net niet goed was ingewerkt, of blauwe nagellak toch niet in de smaak viel. Klanten die klagen zijn eigenlijk kansen. Kansen om het nog beter te doen, zodat de klant zich wel gehoord voelt. 


Het aantal beautysalons neemt de laatste jaren enorm toe en de wil om mensen te helpen is in de beautybusiness groot. Maar tijden veranderen en niet iedereen is meer even loyaal. Waar er vroeger nog netjes werd afgebeld, worden afspraken nu vaker ‘vergeten’. In de horeca werken ze al met boekingssystemen en aanbetalingen en dat is misschien ook niet zo’n gek idee voor de beauty-branche. 


Verschillende soorten ondernemers

Al die nieuwe salons brengen ook nieuwe ondernemers. Er zijn verschillende behandelingen, maar ook verschillende ondernemers. Veel van de ondernemers waar ik mee werk, hebben een ongelofelijke passie. Voor hun klanten zorgen is wat ze het liefste doen, maar ze vergeten daardoor weleens voor zichzelf te zorgen. Daar waar de grote retailers schaamteloos de prijzen verhogen, is het voor de beautyondernemers vaak een opgave om een hogere prijs te vragen. De meeste beautyondernemers werken liever harder in plaats van dat ze trouwe klanten teleurstellen. Veel van de hardwerkende beautyondernemers die ik ken bieden zogenaamde ‘P.C. Hooft service’ maar vragen nog wel ‘Albert Cuyp’-prijzen. 

Gezonde prijsstelling

Als beautyondernemer moet je ook nadenken over hoeveel tijd je besteed aan bijvoorbeeld trainingsuren om je kennis op peil te houden. Dat kunnen echte eye-openers zijn: inzicht in je marges en bezettingsgraad. Niet altijd het inkomen van de klant bepaalt of ze wel of niet komen. Beautybehandelingen zijn voor veel mensen een onderdeel van hun verzorging en routine. Klanten moeten het zichzelf gunnen. Een beauty ondernemer presenteert haar menu en het is aan de klant of zij de waarde inziet. Wat ik in al die jaren heb geleerd? De trouwe klanten blijven echt wel komen.

Een gezonde en goedlopende business begint bij een (financieel) gezonde beautyondernemer. Zorg dus ook voor jezelf! Zo hou je het vol, kun je investeren in innovatie en kun je ervoor zorgen dat de klant centraal kan blijven staan. Ben jij toe aan helderheid? Je mag me altijd bellen.

Share this Post: